Medan : Museum Negeri Propinsi Sumatera Utara

Destinasi pertama kami di Medan ini ialah Museum Negeri Propinsi Sumatera Utara.
Dari Hotel Kesawan dekat je. Dalam 15 minit gitu.
Bayaran masuk RP10,000 seorang.

Museum Negeri ni tengah renovation.
So pintu depan ditutup. Kena pusing masuk ikut pintu belakang sana ha.
Macam scary sikit lah sebab sunyi je belah belakang nun.

IMG-20150301-WA0012 : : Laluan masuk ke Muzium : :

: : Entrance depan yang ditutup : :

: : Belah depan meriah dengan orang berjualan bagai : :

DSCN9069 : : Pintu masuk belakang : :

: : Syafiq sign buku pelawat : :

: : Dimulakan dengan menonton video tentang Medan dan muzium ini : :

: : Muzium ni ada 2 lantai. Atau 2 tingkat : :

IMG-20150301-WA0010 : : Melawat kawasan : :

: : Encik Z memang suka benar lah melawat muzium muzium ni : :

Satu yang merengsakan saya, dalam muzium ni panas!
Gamak sebab tengah renovate bagai, air cond pun dikurangkan kot?
Tapi ni bukan kurang, macam takde aircond jerr.
Jenuh mintak nyawa dalam ni tau.
Lagi bertambah rengsa bila tengok ada 4 grup rombongan sekolah dalam ni. Punya la bising dok lari sana sini.
Urut dada Acik Ostajah tau nggak?

: : Ni remaja kurang sikit bisingnya ::

IMG-20150301-WA0011 : : Sempat Syafiq bergambar haa : :

: : Jangan Bergerak! #tetiba : :

: : Pakaian tradisional pengantin Sumatera Utara : :

: : Ni kalau nampak memalam ni mau pengsan 7 hari 7 malam : :

Saya dan Encik Z bersepakat berpendapat bahawa budaya dan adat resam antara Indonesia dan Thailand adalah mirip.
Yer kitorang suami isteri ni selalu bincang tentang sejarah dan salasilah orang Melayu, serta agama dan kepercayaan Buddha, Hindu dan Islam.
Kami percaya semua berkaitan dari berabad abad lamanya.
Serius benar perbincangan kitorang kan?
Lagak pengkaji sejarah pula.

: : Kan sama macam Thailand? : :

: : Penuh bas rombongan sana sini! : :

: : Berkilat hitam muka memasing ha.. : :

IMG-20150301-WA0014

: : Give and take la tolong tolong snap kan gambar yer dok? : :

One thought on “Medan : Museum Negeri Propinsi Sumatera Utara

Comments are closed.