Sifat Calon Isteri Yang Baik

ok kalau semalam kita dah baca sifat calon suami yang baik, hari ni kita baca plak artikel tentang sifat calon suami yang baik di atas permintaan syana.

kredit lagi sekali kepada http://suffer.frenzyfm.my/2011/10/sifat-calon-isteri-yang-baik.html

Berikut merupakan antara beberapa sifat calon isteri yang baik.

Berpegang Kepada Agama – Wanita yang berpegang kepada agama mempunyai keperibadian yang unggul. Batas-batas syariat yang dipegang dan terpelihara dalam hidupnya mengangkat martabat dirinya sebagai seorang yang layak dikagumi oleh lelaki. Dia tidak akan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syariah Islam. Memang beruntung mana-mana lelaki yang beristeri dengan wanita sebegini.

Kecantikan Dalaman – Wanita yang tulen adalah lemah lembut dalam perwatakannya tetapi mempunyai prinsip dalam hidup. Inilah kecantikan dalaman yang dicari oleh ramai lelaki. Kalau cantik, tu dikira sebagai BONUS. Wanita yang mempunyai kecantikan dalaman tidak akan sesekali menjual maruah dirinya hanya untuk mencari nama dan wang. Mereka tidak akan sesekali tunduk pada nafsu atau berbuat sesuatu semata-mata kerana mahukan harta dan kekayaan.

Manja – Lelaki suka wanita yang keanak-anakan atau yang ada sifat manja, supaya lelaki boleh memainkan peranan sebagai pelindung. Namun begitu, sifat manja dan keanak-anakan yang melampau tidak sesuai kerana ia akan menampakkan wanita itu seperti kurang matang.

Pandai Menjaga Kecantikan – Lelaki menginginkan wanita yang pandai menjaga kecantikan dirinya. Wanita dan kecantikan memang susah nak dipisahkan. Mereka akan kelihatan bertambah cantik jika bijak menguruskan penampilan diri. Lelaki secara fitrahnya memang mahukan wanita yang pandai menjaga kecantikan, kerana ia akan membuat mereka bangga.

Berakhlak Mulia – Wanita yang berakhlak mulia dikenali juga sebagai wanita solehah. Wanita adalah hiasan dunia, tetapi seindah hiasan adalah wanita solehah. Merekalah ibu, isteri, kekasih dan merupakan tunjang kejayaan suami.

Tidak Mempamer Aurat atau Keseksian – Lelaki suka menjamu mata dengan melihat aurat wanita, namun tidak suka menjadikanya isteri kerana keindahan diri wanita tu seolah-olah menjadi barang pameran untuk mata semua lelaki.

Tidak Cerewet – Lelaki suka pada wanita yang tidak cerewet. Mengapa pula? Sebab wanita yang cerewet boleh merimaskan dan mudah menyebabkan lelaki merasa jemu dengannya. Biasanya, wanita yang cerewet suka mengkritik apa saja yang tidak disenanginya walaupun perkara itu hanyalah perkara kecil.

Memahami Lelaki – Wanita yang memahami hati lelaki biasanya mempunyai intuisi yang cukup kuat. Lelaki mengimpikan wanita yang mampu memahami situasinya dalam keadaan suka dan duka. Pendek kata, tanpa perlu bersuara, dia itu sudah dapat membaca riak wajah suaminya. Lantas, bertindak menghiburkan atau memberi kekuatan.

Sejuk Mata Memandang – Wanita yang manis wajahnya dan sejuk dipandang mata akan mendamaikan perasaan seorang lelaki.

Bersopan satun

Sentiasa memaniskan wajah

Sentiasa memberikan senyuman ikhlas

Menutup aurat

Ramah dan mesra

Tidak terlalu cemburu

Mampu mengawal emosi dan perasaan

Menghormati orang lain

so amacam kepada isteri-isteri di luar sana, adakah korang mempunyai ciri-ciri di atas?
ceyyy sibuk tanya orang. cer tanya diri sendiri dulu normaya oiii…

hmmm.. ada yang ada kot. ada yang takde kot.
takpe yang ada tu kita kekalkan.
yang takde tu kita cuba gali gali lagi supaya ada.
ote kawan-kawan?

10 thoughts on “Sifat Calon Isteri Yang Baik

    • manja dan keanak anakan bagi aku ok.
      mengada2 tu yg menyampah.
      eh tapi kalau dia nak mengada ngada dgn laki dia, suka hati dia la kan..
      #eh

Comments are closed.