Muzium Kota Kuala Kedah

seterusnya. ke muzium kota kuala kedah.
kuala kedah ni kampung halaman kaktin nih.
dok lalu asyik la dok pikir tang mana la rumah kaktin pon pon ni gamaknya.
ok sedikit info tentang muzium kota kuala kedah.
Kota Kuala Kedah atau Kota Kuala Bahang terletak di tebing utara muara sungai Kedah. Ianya dibina sebagai benteng pertahanan bagi negeri Kedah selain dari ibu negerinya di Alor Setar. Sejarah Ringkas Kota yang dibina dalam tahun 1771 semasa zaman pemerintahan sultan Muhammad Jiwa ini siap pembinaanya dalam tahun 1780.
Reka bentuk kota ini telah dilukis oleh Hafiz Sab yang ketika itu menjawat jawatan Dato’ Maharaja Kadhi. Manakala tukang-tukang mahirnya dibawa darpada India. Sebuah pintu gerbang telah dibina di bahagian tembok timur menghadap ke Alor Melaka dikenali dengan nama “Pintu Gerbang Kadapuri”.
Kota ini juga pernah diserang oleh Bugis, Acheh dan Siam. Dalam tahun 1909 apabila Kedah dengan rasminya diletak di bawah penguasaan British beberapa buah pejabat kerajaan telah dibina di dalam kawasan kota ini, termasuklah rumah api. Sebuah pintu gerbang baru telah dibina yng wujud hingga ke hari ini.
Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu Kota ini dijadikan markas tenteranya sehinggalah kekalahan mereka kepada British dalam tahun 1945. Pada 31 Ogos 1978 kota ini telah diwartakan oleh Jabatan Muzium dan Antikuiti (sekarang Jabatan Muzium Malaysia) sebagai “Tapak Tanah Bersejarah” mengikut peruntukan “Akta Benda Purba 1976” di bawah akta 165. Dalam bulan November 2000 Jabatan Muzium dan Antikuiti (sekarang Jabatan Muzium Malaysia) telah melaksanakan kerja-kerja konservasi tembok timur dan selatan, termasuk membina semula pintu Gerbang Kacapuri yang telah runtuh dalam tahun 1970.

: : berlemoih anak aku : :

: : panas terik ya ampun ok masa ni : :

: : mata pun dah tak boleh nak bukak : :

: : bekas tapak istana : :

: : Pintu Gerbang Kadapuri : :

: : rumah api : :

: : dalam panas panas tu nak gak aksi melompat ye : :

: : ini bukan tabik hormat. tapi kepanasan yang terlampau lampau lampau sangat ok : :
siapa yang minat tempat sejarah dan nak amik gambar lawa lawa, boleh la datang kat sini.
Muzium Kota Kuala Kedah Jabatan Muzium Malaysia (Wilayah Utara) Kampung Seberang Kota 06600 Kuala Kedah Kedah Darul Aman
dengan ini aku nak tutup kisah cuti cuti kedah.
pfttttttttt… akhirnyaaa…
harap korang yang ada plan nak cuti cuti kedah dapat la info bermanfaat dari entry entry aku ni.
bercuti lah di malaysia. segalanya ada di malaysia! ewah..