Rumah Kasih Sayang

Salah satu aktiviti K’RiSmA tahun ini ialah lawatan ke Rumah Anak Yatim Kasih Sayang di Tasik Puteri, Rawang pada 17 November 2018. Seminggu sebelum pergi kami dah kumpulkan barang-barang yang nak disumbangkan macam barang-barang makanan, keperluan harian dan barang-barang terpakai. Saya tak ingat sama ada saya pernah pergi ke rumah anak yatim ke tak sebelum ni. Mungkin pernah tapi dah lama dulu.

Sampai agak awal dan anak-anak ni semua takde kat rumah sebab semua dah ke Tadika / Taska. Anak-anak yang tinggal kat sini dari usia 4 hingga 12 tahun. Ada beberapa orang yang ada kat rumah, mungkin tak ke sekolah atas sebab-sebab tertentu.

: : Ni salah sorangnya. Saya tanya tapi diam tak menjawab : :

Tak lama lepas tu barulah satu demi satu van sampai bawak anak-anak ni. Diorang ada dalam 105 orang kalau tak silap. Tengok anak-anak ni salam Encik Z, rasa macam Encik Z YB kawasan pulak hehe.


: : Sumbangan tunai dari K’RISMA kepada Rumah Kasih Sayang : :

Berkumpul kat porch dan lepas tu diorang buat persembahan. Menyanyi, menari, nasyid dan bersilat. Yang budak-budak perempuan kemain comelnya.

Lepas buat persembahan, yang lelaki makan kat porch, anak-anak perempuan makan kat dalam. Saya pun sama sibuk lah layan yang makan kat dalam. Sebelum makan Ustazah tazkirah sikit, bagitau diorang untuk bersyukur dan berterima kasih dengan rezeki yang ada.
Diorang makan dalam dulang besar, memang rutin macam tu barangkali. Kami bawak bihun goreng, mee goreng, nasi lemak bungkus, brownies, sandwich, coklat, gula-gula, air minuman.


: : Yang paling depan belah kanan tu comel manja gediknya. Geram rasa nak hangkut bawak balik rumah je : :


: : Yang ni kena duduk makan sorang sebab dia ada kudis, so tak boleh campur dengan yang lain huhu sedih.. : :


: : Berebut-rebut nak ambik lollipop : :

: : Semua tengah kagum tengok phone case I tu. Sebab ada air manik-manik yang boleh turun naik. Alahai.. tapi takkan nak bagi pulak kan depa kan huhu : :

Buat simple game untuk diorang. Baca A B C, Alif Ba Ta, tanya soalan-soalan pasal Nabi, ayat Quran dan sebagainya. Seronok masing-masing kemain manja meleseh-leseh kat Auntie Ostajah diorang ni. Akhir sekali, group photo…

Pandang kiri kanan tengok lah yang lain semua dah gerak balik. Saya je masih dok leka layan budak-budak ni main game dan sembang. Bila bagitau nak balik, salah sorang Ustazah tu suruh tunggu kejap, dia hulurkan satu beg plastik. Katanya ni taugeh yang anak-anak lelaki kat sini usahakan.  Rezeki saya lah kan..

Apa lagi 5 bungkus tu kita pelbagaikanlah resepi. Taugeh masak lemak putih, taugeh masak kicap, taugeh tumis air, dan taugeh campak dalam sup ayam. I love taugeh! Terima kasih anak-anak!

Rumah Kasih Sayang, No. 29, Jalan 8/8, Bandar Tasik Puteri, 48020 Rawang, Selangor Darul Ehsan.
Akaun Bank : MBB 562012003196

 ……Hari ini kita bersyukur
Hari esok tambahkan kesyukuran
Dengan nikmat pemberian Allah
Itu sifat seorang hamba…….