Mesir Day 5 : The Roman Amphitheatre

IMG_0887
: : Tersama pulak pakai baju maroon depa ni : :

The Roman Amphitheatre Alexandria merupakan salah satu monumen yang paling popular di Alexandria. Amphitheaters telah tersebar pada zaman pemerintahan Rom. Ianya berada di negara-negara yang berbeza seperti Greece, Italy, dan Turki, juga di kebanyakan rantau di seluruh Eropah dan Timur Tengah. Amphitheatre Roman Alexandria adalah satu-satunya seumpamanya di Mesir.

Satu fakta penting tentang Amphitheatre Roman Alexandria ini ialah ianya dibina bukan untuk menjadi tempat teater. Ia dibina dan direka sebagai tempat untuk mesyuarat tokoh penting dan pegawai. Kalau untuk persembahan teater, ianya hanyalah untuk persembahan peribadi dan tertutup, dengan bilangan penonton yang terhad.

IMG_0888

Dah upgrade sikit la kan kiranya ni.
Hari tu pegi yang tipu-tipu je kat Macau kan.
Ni dapat la pegi yang betul-betul punya hehe.

IMG_1418
IMG_0893

IMG_0894
: : Don’t walk on the mosaic ya : :

IMG_0896

IMG_0901

IMG_0903

IMG_1419

IMG_0897

IMG_0908
IMG_0907
IMG_0913

IMG_0922

2 gambar ni pulak dikatakan arca yang dijumpai di dalam dasar lautan.
Macam-macam bentuk ada.

roman

roman1