Cottage-salt factory at Ban Bor village

seterusnya….
kami ke kilang garam.
dari tasik na ngum dan zoo laos dekat je nak ke kilang garam ni.
kira ketiga tiga mereka adalah berdekatan satu sama lain.

: : kalau hangpa tera, hangpa baca la signboard ni : :

: : baru saya tau garam disedut dari dalam tanah rupanya : :
secara basicnya kilang ni adalah kilang memproses garam ala-ala industri kecil dan sederhana camtu lah.
diusahakan pun di kawasan kampung, oleh orang-orang kampung.

: : ceyy ceyy ceyyy percubaan menggaul garam sambil tangan mengepit jubah : :

: : yg bhg datin puan sri normaya sedang melawat kawasan : :
garam ni memula disedut dari bawah tanah, kemudian dibakar.
eh dibakar ke dimasak? both la kot?
bila dah siap dibakar dan dimasak, dikaut masuk dalam bakul besar ni ha.

: : haaa tu dah siap kaut semua dalam bakul : :

: : biarkan air garam semua keluar : :

: : kemudian diangkut ke satu tempat : :
di sini lah tempatnya.
bakul semua letak kat belakang nun ha.
yang saya pegang tu garam-garam yang jatuh dari dalam bakul.
terus membentuk macam bukit kecil.

: : saya dan garam : :

: : sedap jugak rasa garam fresh ni : :
kat belah luar pun bergelimpangan je garam garam di sana sini.
tapi yang kat luar ni janganlah plak ko nak rasa. mau dah dipijak pijak oleh manusia.

: : panas nyit nyit masa ni : :

: : 2 ketul garam ni ikut saya balik malaysia : :

: : ini bukan garam. ok tak kelakar. ini kereta yang dipandu oleh mr noy : :
P/S : siapa yang berminat nak beli jubah pink yang saya pakai tu, boleh roger saya k.
cotton yang sangat sangat selesa.

4 thoughts on “Cottage-salt factory at Ban Bor village

Comments are closed.