Resepi Bergedil Daging Yang Adooo..

bulan-bulan puasa ni la yang paling sesuai nak try n error memacam masakan.
saya ni memang tak pandai masak.
takde benda yang saya nak malukan pun.
dah tak pandai nak buat macam mana kan.
tapi yang penting kesungguhan untuk belajar. begitu lah.
lalu saya ingin mencuba buat bergedil.
memandangkan bahan-bahannya mudah nak cari dan disedikan.
nak cara memasak pun tidaklah renyah. maka nya jomm buat bergedil.
oleh sebab saya dan encik z sama-sama suka daging.
jadi saya buat bergedil daging.
bahan-bahan. kentang. saya letak hmm.. 3 biji kot.
rebus sampai empuk. lepas tu lenyek-lenyekkan.
daun sup/daun bawang, bawang besar potong dadu, cili merah, black pepper, telur dan daging cincang.

: : satupadukan mereka semua di dalam mangkuk : :

: : pastu bentukkan begini : :
sebelum goreng lekat-lekatkan sikit dengan tepung gandum.
masukkan dalam telur yang dah dipukul tu, lalu gorenggggg.
siap!
marilah makan dengan gembiranya.
sedap boleh tahan.
encik z kata janji ada rasa bergedil sudah..
walaupun rupa paras nya dah macam cucur udang je saya tengok.
heh.

11 thoughts on “Resepi Bergedil Daging Yang Adooo..

  1. aku pun xde la brape pandai sgt masak tp begedil nieh aku belajar drpd MIL aku .. nak lagi sedap, bawang tuh digoreng dulu jadikan bawang goreng baru masuk dlm adunan .. so ada bau bawang goreng mmg dh naik rasa dia .. cara aku plak kentang x rebus tapi goreng sampai dia lembut utk ditumbuk .. baru campur ngan semua bahan tuh .. hasilnya pun sama aje laa mcm ko punya .. hehehe .. syabas maya!

  2. nk lagi sedap daging tu goreng dulu sampai kering air dia.. emmm… kak maya tak pakai tepung ya..selalu saya buat pas dah bulat2kan dia balut dgn tepung pastu celup dgn telor.. supaya begedil tu tak pecah..yg penting bila uat sendiri pastikan daging lebih byak dr ubi baru la cedap….huhuhuhuh

    • akak pakai gak tepung tapi sikit ja.. akak lekat lekat camtu ja pastu terus celup dengan telur.
      first time goreng haah ada sikit pecah.

  3. akak just tambah bawang goreng , kalau malas goreng sendiri..pakai yg dah siap tu je..buat naik bau . pastuh lebihkan daun sup . taruk tepung jagung sikit , kalau nak rasa2 lebih sket , akak tabur sket rempah sup..sikit je. buat bau.. 😉

Comments are closed.