Walau Berduri Tetap Ku Sayangi

masa pergi cameron highlands hari tu aku sudah borong 7 pokok kaktus.
sebab murah kot. RM10 dapat 7 pokok.
aku beli kat pasar malam brinchang nun.

: : inilah mereka. comel bukan? : :
tapi pastilah tidak aku nak simpan semua 7 pokok ini.
lalu aku telah mengambil keputusan untuk hadiahkan pada insan-insan istimewa yang aku sayangi.
pertama sekali aku bagi pada emli, officemate aku.
sebab dia lah aku dapat strawberry park resort tu.
bagaimana dan mengapa. usah ditanya. tapi aku terhutang budi pada beliau.
dan beliau juga adalah seorang yang baik.
dulu dulu masa aku tak kenal dia, rasa cam euw euw perhapa la mamat ni.
tapi bila dah satu department, beliau adalah baik walaupun terkadang porque terhapa hapa.
orang yang kedua ialah adik tiri aku lain omak lain apak iaitu payiet manjora.
aku naik kat office dia mau hantar.
pastu dia kata ha elok la kaktus aku yang sedia ada ni pun dah nak mampos.
*lalu mau mencampak ke dalam tong sampah
terus aku heyyyyyyyyyy… kau ni, walaupun kaktus sedia ada tu dah tua nak mampos, tapi dia pernah bagi jasa pada kau ok?
pernah bagi kegembiraan. pernah meminjamkan gelak tawa. takkan semudah itu kau mahu mencampaknya?
ewah drama sangat ayat aku.
lalu payiet tak jadi buang.
bagus.
yang ketiga aku bagi pada kaktin pon pon yang sejak akhir akhir ni rajin ajak mengeteh.
kaktin takde banyak bunyi. amik lalu terus dibawa pulang ke office.
orang keempat yang bertuah pula adalah ita.
kenapa ita? kenapa yer?
mungkin sebab persahabatan kami kembali terjalin selepas berlakunya peristiwa berdarah yang amat mengguris hati.
dan aku ingin memperbaiki perhubungan itu kembali.
*background lagu kembali terjalin nyanyian slam berkumandang
jumaat sebelum tu kami lepak sesama waktu lunch.
dia belikan aku teh laici yang sedap 🙂
pastu kami borak panjang.
banyak aku la meluahkan perasaan kat dia.
dia pun cam nasihat aku gitu gini.
yang penting ada beberapa perkara yang terpendam sebagai rahsia sebelum ni dah pun terbongkar.
perkara yang bila aku dapat tau aku terus cam ‘ohhhhhhhhhhh’
tapi bak kata ita, dalam persahabatan kenapa nak ingatkan perkara yang sedih dan menyakitkan hati?
kan lebih molek mengingati perkara yang gembira dan melapangkan jiwa?
terima kasih ita sebab kembali memberi kepercayaan pada persahabatan ini.
dengan kesalahan yang aku lakukan sebelum ni, tak mungkin semua orang boleh terima aku balik 🙁
dan kepada ‘seseorang’ itu, aku maafkan kau.
walaupun begitu hebat ‘pengkhianatan’ yang telah kau berikan, aku tetap maafkan kau.
cuma nasihat aku, berubah lah.
berubahlah menjadi manusia yang lebih baik.
boleh kan? aku yakin kau boleh, insyaAllah 🙂

: : 3 yang comel ni aku letak kat workstation aku : :
oh yer, pada emli, payiet, kaktin & ita, ingat yer sila siram kaktus ni seminggu sekali.
setiap 5 bulan aku akan hantar baja kat korang.
dan kalau boleh sila pastikan jangka hayat kaktus ni biarlah paling kejap pun setahun.
boleh?
begitulah kaktus ini walaupun berduri, tetap ku sayangi.
dan korang, walaupun pernah melukai dan dilukai semoga kita semua masih boleh menyayangi. (L)
P/S : IT’S ALL COMING BACK TO ME NOW! syukur padaMu ya Allah!

21 thoughts on “Walau Berduri Tetap Ku Sayangi

    • beli sekali kat makcik kaktus kat pasar malam brinchang nun.
      pandai dorang meniaga kan..
      sapa dah beli kaktus mesti tertarik nak beli holder tu. baru RM4.00

  1. Kita beli tu ari 6 pokok-seploh inggit. Beli doploh hinggit. Hihiks. Lps tu kasik satu sorang kat adik2 opis nih. And saya amik 2 pokok. Bulan 7 hari tu la beli. So, yg dari doblas tu, yg idup tinggal separuh kot. Tp saya punya idup. Hihi. Lps tukar pasu pun idup lagi. Alhamdulillah. Moga2 bleh la dia bertahan smpai saya buh pasu besar punya… 😀

Comments are closed.