Kalau Dah Mak Mertua Tak Sayang, Nak Buat Macam Mana…

suka betul aku dengan komen si amy tu.
betul la tu apa dia cakap kan.
menantu mana yang taknak disayangi, tapi kalau dah tak boleh, tak boleh laa..
takkan nak paksa paksa mak mertua sayang kat kita plak kan.
lagi pun kisah menantu dan mertua tak ngam sudah diceriterakan dari zaman berzaman lagi. apa nak hairan?
kira siapa yang ngam dengan mak mertua tu rezeki dia lah.
yang tak berezeki ni, redho je lah.
tapi bagi aku, baik la tak ngam terang dan nyata, daripada ingat kan ngam, tapi belakang kemain lagi memuncung mulut mengata sesama sendiri.
ke ada setengah mertua / menantu ok jer berpura pura?
kadang kadang mertua ok ok jer tapi ipar duai plak melebih lebih.
macam kes zaquan dengan rita rudaini tu la.
si rr tu tweet menjawab tweet peminat je, yang si zaquan menggelupur nama nya.
nampak sangat ko dok stalk twitter rr kan, zaquan?
ini la salah satu contoh, sendiri cari penyakit, sentap menyentap pastu up lah tweet lain plak.
pastu kantoi jugak la kan rr pun stalk twitter zaquan. lalu balas membalas.
cuma bab ‘mengandung’ tu aku cam ‘ohhhh’
gamaknya kesabaran rr dah sampai ke kemuncak la kot eh.
ye la, kesabaran manusia ada batasnya.
eh namo la cerita pasal dorang lagi.
berbalik pada diri sendiri.
apa-apa pun asalkan kita suami isteri bahagia sudah.
asalkan suami kita sayang kita cukup la.
kalau mertua baik dengan kita, tapi suami cam hamlau pun apa gunanya.
kita hidup dengan suami, bukan dengan mertua. ye dok?
kesimpulannya, sila jaga tepi kain sendiri dan berdoa je lah yang terbaik untuk semua.

12 thoughts on “Kalau Dah Mak Mertua Tak Sayang, Nak Buat Macam Mana…

  1. ada yg kamceng ngan mertua
    ada plak sebaliknya
    apa pun pendapat sy menantu kena pandai amek hati mentua
    dari mentua la dtgnya pasangan kita
    kena igt tu

  2. Once Kita kawen, kena anggap mertua mcm Mak ayah Kita sendiri, tp kalau dh dorg x suka Kita, nak2 Ada yang jenis beras2 yg suka nyucuk, nak wat cemana laie kan… Pasrah…. 🙂

  3. betul betul
    jaga jelah tepi kain sendirik

    tak tahu mana betul mana salah
    tapi bg iLa..
    hal rumah tangga biarlah mereka dalam rumah tangga tu yang settlekan
    ‘org luar’ sila perati sahaja…
    biar nanti apabila keputusan di buat
    tak de lah menyesal..
    nyesal kendian tidak berguna kan….

    ‘org luar’ ni bertepok tangan je

  4. sian RR ni
    btol la tu kan, kalo da org xsuke kite, takkan nk paksa2 ye dok
    kite buat mcm biasa da la..

    pastu org lain jgn la plak lebih kuah dr sudu..
    twitter ni bahaya la..skrg ni byk kes gosip2 ni wartawan dpt dr twitter kan
    rsenye artis pn kena la pk ape ko nk tweet
    jgn main tweet jek

    *haah kan psl mengandung tu hot gak kan..huhu harap2 xbtl la

  5. susah jugak kalau ada org luar yg sibuk2 kacau rumah tangga ni..
    kalau ‘kacau’ yg memberi kebaikan/teguran tu x pelah..tp kalau yg memporak-perandakan rumah tangga org..geram jugak

  6. sangat setuju!
    kita tak boleh nk paksa2 org sayangkan kita or jadikan kita favourite menantu.
    pendapat peribadi : saya kurang setuju statement ni.. “mak sayang menantu2 mak semua sama ja..takde yg lebih, takde yg kurang”. tipulah!
    sedangkan dgn anak-anak sendiri pun ada anak favourite, inikan plak si menantu..sah2 orang luar, bukan sedarah sedaging. selalunya hal ni berlaku dalam keluarga yg besar.
    memanglah sebagai menantu kita kena pandai tackle hati mentua.
    tapi masalah juga kalau sebanyak mana usaha kita sekalipun tapi nama yg selalu meniti di bibir mentua hanya si polan A saja, contohnya..tak ke menantu B pun lama2 naik fade up/terasa hati. sudahnya menantu B pun buat lebih kurang saja la.
    begitu….

  7. kesian kat RR tu.. si zaquan yang dah jadi mcm gitu mgkn jadi bahan hasutan si AYU tak berapa AYU tu.. sejak AYU masuk je dlm kaum kerabat tu, terus makin huru hara jadinya.. baru kawen dgn zaquan dah ada kes dgn si RR, ni masuk campur lagi.. statement si ZAQUAN katanya kebetulan ke curve pergi hantar aidil amek barang, statement si AYU cuma menghantar terus balik rumah.. yang mane betul ni?? mmg mereka merancang semua ni, konfem si AYU tu jeleskan bila RR dah berbaik dgn mertua.. eh dunia2 muka cantek pn ada tak guna mcm tu.. bab kata si ADLIN AMAN RAMLI dlm MEGARAJALAWAK “jantan tak guna, tak guna, tak guna, tak guna, jantan tak guna…” haaaaaaaa mcm tulah si zaquan tu, rupa jantan tapi keypochi mcm betina.. geram tol aku.. pape pun aku sokong si RR.. chayok2…

  8. Kadang2 tensi sangat bila kawen lepas tu famili dia tak dapat terima… Tapi kan… mmg dah nampak di awal perkahwinan lagi dah ada masalah, tambah pula satu lagi perkahwinan yang akhirnya menambah2kan perisa masalah…. apa2 pun moga RR tu terus tabah….

Comments are closed.