Daun Lidah Buaya + Daun Bunga Raya Putih Pengubat Migraine

ingat kan hari tu yang aku pergi berurut satu badan dengan ibu tu?
hah pastu aku ada cakap pasal nak berubat untuk migraine kan.
kena cari daun lidah buaya dengan daun bunga raya putih.
menggagau gagau la mencari tapi tiada berjumpa.

kebetulan balik taiping hari tu, saja tanya mama.
mama rupanya ada tanam daun lidah buaya.
rezeki aku lah kan. amik 3 potong.
tapi kemudian mama bagi satu pasu suh bawak balik.

daun bunga raya putih plak aku cilok kat depan perumahan pprt kat jalan genting klang nun.
ni aku tau sebab ibu yang bagitau.
memetik dalam keadan ketakutan ko.
dengar suara orang bercakap pun aku dah cuak.
encik z bukan nak tolong.
yang dia tau ‘cepat cepat. cepat lahh ‘
#sentaphatimaknak

pada pihak dbkl, ampunkan saya ya…

dah lepas dapat 2 bahan ni, aku pun pergi kat rumah ibu.
bagi kat dia untuk dia proses.
macam mana dia proses wallahualam.
esoknya jugak siap.
aku bayar RM15.35.
jangan ko tanya kenapa ada 0.35 sen.
dah itu memang dia mintak.
hari tu masa berurut pun dia mintak 0.35 sen gak.

selepas diberi penerangan oleh ibu, aku pun excitedlah nak berubat sendiri.
kena letak kat kulit kepala dan gosok berulang kali.
kena buat sampai kena kat seluruh kulit kepala.
pastu urut sikit kat leher dan bahu.

kena buat berulang 3 kali.
tunggu kering setengah jam. balut dengan towel.
pastu buat lagi sampai 3 kali.
dan kena buat 3 hari berturut turut.
memang ngam ngam pun adunan ni untuk 3 hari.

masa letak kat kepala kan, sejuk je rasa kepala.
dan selepas seminggu aku buat, alhamdulillah memang takde migraine menyerang.
in fact masa weekend hari tu aku plak cam tertunggu tunggu eh mana migraine ni tak datang datang.

aternyaa asal weekend pagi je migraine.
kadang membawa ke petang.
so bila tak migraine rasa cam pelik.

aku tak berani lah nak kata cara ni boleh hilangkan migraine 100% ke. tapi bagi aku kalau dapat berkurangan pun dah alhamdulillah.
takpe, aku nak tunggu tengok sampai sebulan.
apa-apa nanti aku update kat sini eh πŸ™‚

21 thoughts on “Daun Lidah Buaya + Daun Bunga Raya Putih Pengubat Migraine

  1. hahaha…tak menahan gelak tang ayat… β€˜cepat cepat. cepat lahh β€˜ kalau dah takder migrain tu mungkin rasi lah tu org kata…kita hanya berusaha kan, ALLAH jua yg menentukan…

    • encik z tu memang. nyampah. bkn nk tolong petik ke hapa.
      betul watie. apa2pun semua berbalik pada Allah Taala πŸ™‚

  2. Maya… dari aritu lagi aku nak tanya tp malas nak type… kang semak lak page ko nih…
    hehehhe… (alasan)… umah makcik yg urut tu kat ner ek? sudi x ko bwk aku? aku nih dah letih lar… nak cari tkg urut yg besh.. tp skang susah nak jumpa… bley x ko bwk aku g?

  3. alhamdulillah..sekurang2nya melegakan..dah harap dia tk datang lagi..kurangkan kafein dan mkn daging (ai tahu u suka daging kan)…tuh nk naik mencanak2 sampi migraine.. πŸ˜‰

Comments are closed.