Pameran Keranda Di Muzium Negara

matikkk la ini entry zaman masihi baru nak update. adehh…
pastu entry nie adalah panjang jugak sebab gambar adalah berderet-deret.
layannn…

ok seperti diketahui ramai, kan ada pameran keranda kat muzium negara sana.
lebih lapanploh kali jugak la aku dok ajak encik z ke sinun.
asyik la dia kata ‘nanti… nanti… sabar… sabar…’
so hari tu sampai lah jugak kami di tempat kejadian.

masuk sinun kena bayar. ko besarkan lah imej kat bawah nie.
sebab aku pun dah tak ingat berapa bayaran masuk nya.
tapi yang pasti kena bayar la..
nak bawak masuk kamera buleh. tapi pun kena bayar jugak.

lepas beli tiket, bagi tiket kat security, ko sign la buku tetamu nie.
satu nama cukup. jangan ko datang 10 orang, dengan 10 orang nak sign.
pitamm kena harokk dengan security tu nanti.

penerokaan segala jenis mak nenek keranda pun bermula.
tengok je la gambar yang adoo nie.
aku caption kan la sikit-sikit okeyy..


: : yo yo o je la ko kan normaya. drama lebih : :

ini bukan gambar lucah ya.
ini adalah salah satu cara pengkebumian zaman dulu kala.
tapi cam 18SX kan? eiueuueuueueuue..

kita mulakan dengan keranda yang pertama.
ini namanya keranda perahu. bila ko inalilah je, terus letak ko atas perahu.
so tunggu lah ko di situ sehingga hari pembalasan. ek eh…

ini plak namanya keranda kayu bermotif cicak.
tapi yang pasti maknosia dalam keranda nie. bukan cicak yer.

ini pulak keranda berbentuk bubu rotan.
lepas je ko meninggal, dimasukkan dalam bubu nie.
dan dihanyutkan ke sungai sana.
so pepandai ko la nak mengelak dari dimakan buaya.
wah.. dah mati pun nak mengelak jugak kerrrr

ini namanya keranda atas pokok.
tumpang lalu abang dan kakak dalam gambar.
sila jangan saman saya sebab letak gambar abang kakak yer.

ini standard la kot keranda orang melayu.
aku cam kengkonon takut la tu. takut la konon.
tapi sampai ke sudah tak insap-insap gak. cena.

nie keranda paling mahal. bersalut emas gamaknya.
ada la ratus-ratus ribu RM. ko adoo??
pitam la kan, dah mati pun kena keluar duit jugak.
so agak-agak ko nak pakai keranda emas nie, ko mula la menabung dari sekarang.
mana tau umur ko panjang, lagi 30 tahun ke mati.
merasa la duduk dalam keranda emas.

berbalik pada keranda kayu.
nie aku saspek dibuat dari pokok balak la.
kemudian ditorek tengah-tengah letak mayat. ermmm…

ini pulak namanya keranda kerbau.
tapi bukan keranda untuk kerbau yer.
masih maknosia jugak yang duduk itu dalam.
cuma kelihatan keranda kerbau je.
tak de la pulak keranda ayam, katak mau pun itik.
so sila jangan berangan nak duduk keranda binatang lain selain kerbau yer.

dalam banyak-banyak keranda, keranda nie la yang paling meriahuolls.
ada corak-corak bagai. warna putih suci murni lagik.
aku saspek ini keranda orang sarawak sana.

tapi keranda yang paling unik jatuh kepada keranda ini.
keranda tempayan namanya.
bila ko meninggal je, terus disumbat-sumbat ko dalam tempayan nie.
pasti la krok krek krok kek bunyi tulang temulang. huhu..

sebenarnya ada lagi keranda lain, tapi malas la plak aku nak letak semua.
ni pun berjanggut aku nak upload bebanyak.
tapi tak upload cam sayangggg.
akhirnya sampai lah ke penghujung pameran keranda ini.
sebelum balik, isi borang komen lak.
komen jangan tak komen.


: : di pintu syurga. ek eh.. di pintu keluar : :


: : ada pun gambar encik z sekeping : :

pameran keranda nie sampai 20 jun. di muzium negara sana.
sempat lagi la kalau korang nak pegi bawak anak-anak, bawak mak apak, bawak boyfriend, bawak tunang, bawak skandal.

pada yang berskandal tu, harap-harap lepas korang tengok pameran keranda nie, boleh la berinsaf. sekian.

14 thoughts on “Pameran Keranda Di Muzium Negara

  1. alar kak terlupa lak pasal pameran nie..arie tue sebelum pameran nie kuar beriya nak gie bagai..last2 terlupa..nasib ader ko kak and nasib baik pameran 20 jun so smpat lg nak gie..klu tak nangis kat situ…huhuhu
    .-= yana´s last blog ..FOOTBALL=ADIDAS?? =-.

  2. entry ini adalah sangat bagus.. kerana maknosia penakot seperti i adalah takkan pergi jadi menengok gambor dr puan maya adalah syukur… arigato~
    .-= ~eiyra~´s last blog ..Fikirkan… =-.

    • ala yang akak pun penakut juger. tapi boleh kot.
      dgn syarat kena pegi dgn org tersayang. kalau takut2, boleh gedik2 peluk2 hehe

  3. mampos saket perot aku baca n3 ko wey. Memula tadik dah pasang niat nak insap, ujung ujung trus kelaut uolls. eh keranda kobau tu mek tau sesuai untuk pihak lawan yang berperangai seperti kobau, dah matik jadik kobau, hamek.

    ps: sila komen pada borang itu, bukan kondem tauu
    .-= payiet82´s last blog ..Sakit tekak bukan sakit mental =-.

    • ah ko tu semedang sakit perut baca entry aku. podacit.

      haihh nampaknya mek kena berusaha lagi carik isi kandungan entry yg mbolehkan ko insap.
      kobau = konon2 alim dan baik tapi hampeshh..

      yer yer mek komen membina. bukan komen ke laut

    • ada gak akak tgk org bwk anak2.
      tp akak cadangkan takyah la kot. takut dorang teringat termimpi2 lak huhu

    • walaupun form 1 – 3 sejarah aku adalah menggagal, tapi aku tatapp suka sejarah2 nie.
      cam sesuatu yang menarik tertarik da boom.

      ala sesekali ko tiup2 kat cik li tu, aku rasa dia mau tu.. cuba la lu

Comments are closed.